De Stadskoerier

Vrijdag, 31 januari 2025

Al het nieuws uit Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis

Arrangementen Hanzestad Hasselt Marketing vallen in de smaak

Arrangementen Hanzestad Hasselt Marketing vallen in de smaak
Redactie: Bas Wilberink
(door Bas Wilberink)
HASSELT - Het gaat goed met Stichting Hanzestad Hasselt Marketing. Sinds de start op 20 maart van dit jaar hebben rond de negenhonderd mensen meegedaan (of gaan dat binnenkort doen) aan één van de negen aangeboden arrangementen. “Voor dit jaar zijn we uit de kosten”, vertelt Heleen Eenkhoorn.

De afgelopen vier maanden waren ‘best spannend' voor de vier bestuursleden van de stichting, bekent Eenkhoorn. “Als vrijwilligers gingen we opeens een bedrijfje in arrangementen runnen”, legt ze uit. “Daarbij kregen we ook te maken met de huur, gas, water, licht en verzekering. Als we in december te kort zouden komen, hadden we dat verschil door vier moeten delen en uit de eigen portemonnee moeten betalen. Maar we kunnen nu zelfs een reserve meenemen naar 2016.”

Even terug in de tijd. De vier oprichters maakten tot 1 september 2014 deel uit van het Toeristisch Informatie Punt (TIP) Hasselt. Door een geschil met de gemeente Zwartewaterland -de druppel was een jaarlijkse subsidie van 40.000 euro aan Marketing Oost- besloten zij te stoppen en een nieuw initiatief op te richten. Dit werd Stichting Hanzestad Hasselt Marketing, waarmee zij door middel van arrangementen en activiteiten Hasselt op de kaart willen zetten. Inmiddels kan de stichting terugvallen op zo'n dertig actieve vrijwilligers. Ook TIP maakte in april een herstart, met een nieuwe ploeg mensen.

Dat zorgt nog wel eens voor opmerkingen van Hasselters: is dat nu wel nodig, twee infopunten in zo'n kleine stad? “Wat wij doen is toch heel anders dan TIP”, benadrukt Eenkhoorn. “Het Oude Stadhuis is een infopunt om toeristen wegwijs te maken in Hasselt. Zij hebben te maken met de gemeente en organisaties als Marketing Oost. Wij zijn zelfstandig en proberen door middel van arrangementen een publiek naar Hasselt te krijgen. En dat is geheel nieuw in Hasselt en Zwartewaterland, arrangementen zijn er nooit geweest. Twee infopunten in Hasselt zou inderdaad belachelijk zijn.”

Eenkhoorn vindt dat het huidige TIP het goed heeft opgepakt. Van een directe samenwerking tussen de twee is geen sprake. “Dat hoeft ook niet”, aldus de Hasseltse. “Wij verwijzen toeristen wel door naar het infopunt, als ze bij ons terecht komen. Uiteraard brengen we dan ook onze eigen activiteiten onder de aandacht. Onze ruimte is in eerste instantie ook niet bedoeld om toeristen te ontvangen, het is de startlocatie voor groepen die met ons bijvoorbeeld een stadswandeling of rondvaart gaan ondernemen. Ook kunnen toeristen bij ons de permanente tentoonstelling van oud gereedschap bezichtigen.”

Van de negen arrangementen schieten er een paar uit qua populariteit. “Vaak wordt een combi tussen de stadswandeling en een rondvaart geboekt”, legt Eenkhoorn uit. “Verder zijn de ‘De Knapzaktocht per huifkar', ‘Tour de Solex' en ‘Hoog op Zolder', waarbij een rondleiding door de Grote Kerk wordt gemaakt met als hoogtepunt een kijkje op de gewelvenzolder, in trek. Er zijn ook arrangementen die nog geen enkele keer zijn geboekt, zoals de fietstochten.”

Na dit zomerseizoen gaat Hanzestad Hasselt Marketing de arrangementen evalueren en waar nodig wijzigen. “In november gaat een club gidsen zich buigen over nieuwe wandelingen met een thema”, vertelt Eenkhoorn. “Want stadswandelingen zijn geliefd. Ook gaan we werken aan onze website en kijken naar een verdienmodel voor de winter, zoals lezingen, workshops en kleine concerten. Half september stopt het toeristische seizoen. Maar onze huur loopt wel door. We hoeven er niet rijk van te worden, maar er moet uiteindelijk wel geld overblijven. En dat wordt overigens allemaal weer gestoken in de PR voor Hasselt.”