GENEMUIDEN - Voor het eerst zijn een heel aantal drie- á vierhonderd jaar oude tafels uit het noorden van Overijssel in één boekwerk bijeengebracht. Aanleiding vormde de oude renaissancetafel uit Genemuiden die zich in de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam bevindt.
In de oude opstelling had het meubel jarenlang een prominente plaats in de museumopstelling. Het exposeren van de tafel in het Historisch Centrum Genemuiden is een mooie gelegenheid om door middel van een publicatie nader kennis te maken met dit markante meubelstuk uit de Gouden Eeuw. Die ontmoeting is tweeledig. Ten eerste wordt de geschiedenis van de tafel zo goed mogelijk gereconstrueerd. Daarna volgt een inventarisatie van soortgelijke tafels in de (wijde) omgeving van Genemuiden.
Het woord meubel is afgeleid van het Latijnse woord mobilis', beweegbaar. Voor de Genemuider tafel gaat dat zeker op. Dat blijkt in het eerste deel van dit boekje. Het spoor begint in Genemuiden (1645-1895). De Kamper familie Ekker en de bekende schilderes Lucie van Dam van Isselt kopen de tafel van het gemeentebestuur en meubileren er hun huizen in Oosterbeek en Veere mee (1895-1938). De aankoop van dit renaissance meubel in 1895 door de artistieke Evert en Lucie past aan het eind van de negentiende eeuw. In die jaren toonde de goede burgerij voorliefde voor meubelen uit de renaissance periode. De loop van de tafel door de generaties Ekker mondt via het veilinghuis van Mak in Dordrecht (1938) uit in de aankoop door het Amsterdamse Rijksmuseum. Daar, aan het hoogste adres, is het zorgvuldig bewaard.
In het tweede deel van het boekje wordt de tafel bekeken op stijl en kenmerken. Daarbij wordt onderzocht of in de omgeving van Genemuiden nog meer renaissancetafels voorkomen. Dat is zeker het geval. Ze staan onder andere in musea en kerken in Elburg, Hattem, Kampen, Meppel, Raalte, Zwolle (vier stuks) Zwartsluis en IJsselmuiden. Deze laatste draagt het jaartal 1647 en is dus maar twee jaar ouder dan zijn Genemuiden buur.
Het gaat in bijna al die gevallen om de bekende zeventiende-eeuwse balpoottafel. De brede lade en het ontbreken van de karakteristieke bollen aan de poten bij de Genemuider tafel, maken het wat vormgeving een bijzonder exemplaar. Details aan de tafel wekken het vermoeden dat maker zich lieten inspireren door het Hollands classicisme, de nieuwe mode uit die tijd die werd toegepast aan het Mauritshuis in Den Haag (1634-1644) en het Paleis op de Dam (1648-1665). Door deze brede benadering van de tafel wordt niet alleen veel geleerd over deze vierhonderd jaar oude Genemuidenaar, maar wordt tevens voor het eerst nauwkeuriger gekeken naar dit soort meubels in deze hoek van de provincie.
Het boekje, in kleur uitgebracht, kwam tot stand door de samenwerking tussen G.J. Westhoff en Prestige Reclame. Mede door de financiële ondersteuning van het Provisoorfonds uit Genemuiden en J. Estié uit Kampen kan het bij het HCG en de plaatselijke boekhandels worden aangeboden voor de prijs van 3,95 euro.