De Stadskoerier

Donderdag, 23 januari 2025

Al het nieuws uit Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis

Hanzestad Hasselt Marketing breidt aanbod uit

Hanzestad Hasselt Marketing breidt aanbod uit
Foto: Ton Valk
Redactie: Bas Wilberink

(door Bas Wilberink)
HASSELT - Stichting Hanzestad Hasselt Marketing heeft een goed eerste jaar achter de rug. Met haar arrangementen, waarvan de stadswandeling de populairste is, wist zij een kleine zesduizend deelnemers/bezoekers te trekken. Voor het nieuwe seizoen is het aanbod uitgebreid, onder andere met een aantal themawandelingen en een kinderpuzzeltocht.

Hoewel De Werkplaats, het onderkomen van Hanzestad Hasselt Marketing op de Kaai, pas maandag 2 mei opengaat voor bezoekers, heeft de stichting het momenteel al erg druk. Zo heeft zij een historische rondleiding gekoppeld aan de archeologische opgraving, die de afgelopen weken praktisch voor hun deur plaatsvond. Ook waren er de kievitsbloemenexcursies naar natuurgebied de Brommerd. “We beginnen het jaar goed, met nu al over de duizend bezoekers”, vertelt voorzitter en gids Drikus van der Kolk. “Terwijl het echte seizoen nog moet beginnen.”

De afgelopen winter hebben de 25 vrijwilligers ook niet stilgezeten. “Onze activiteiten lopen het hele jaar door”, vertelt bestuurslid Heleen Eenkhoorn. “Zo hebben wij op 30 december een winterwandeling georganiseerd en hier een concert van New Nirvana gehad, waar zo’n 150 man op af kwam."

Verbouwing

De stichting is eveneens druk geweest met een inpandige verbouwing. Dat was mogelijk door een subsidie van 10.000 euro uit het Fonds Coöperatief Dividend van de Rabobank. “Zo hebben we nu verwarmingslampen, een terrasverwarming en een nieuw lichtplan”, legt Eenkhoorn uit. “Dat waren eerst TL-lampen, wat weinig sfeervol was. Ook hebben we er een koffiezetapparaat, een stofzuiger en een mooie raampresentatie voor kunnen kopen. Daarin staan deels onze arrangementen, maar ook bedrijven kunnen een plek huren. Verder hebben we nu een beamerscherm. We beginnen straks met een filmavond, met een oude film over Hasselt.”

Hanzestad Hasselt Marketing heeft in de winter ook themawandelingen ontwikkeld, als uitbreiding op de stadswandeling. “We merkten dat er rondom de stadswandeling nog zo veel meer te vertellen is”, legt Van der Kolk uit. Eenkhoorn vervolgt: “We gaan beginnen met ‘Hasselt ontdekt Amerika’, omdat er erg veel connecties zijn tussen de twee. Daarnaast bieden we nu de wandelingen ‘Rondom het Bastion’, over de vestingwerken, en ‘Spreekwoordelijk Hasselt’ aan. Ook voor kinderen vanaf een jaar of zeven hebben we een stadswandeling, met doe-dingen en beeldmateriaal. Een nieuw arrangement met beiaardier Martien van der Knijff en het TIP (Toeristisch Informatie Punt, red.) is ‘Beleef de Beiaard’, over het carillon in de toren van de Grote Kerk.”

Nieuw voor kinderen is ook een puzzeltocht. “Vanaf begin mei”, aldus Eenkhoorn. “Het is de bedoeling de tocht zo goedkoop mogelijk aan te bieden aan kinderen die hier op vakantie zijn, maar ook uit Hasselt zelf. Daarmee kunnen ze dan zelf op pad. Ook een leuke activiteit voor kinderfeestjes. Het is anders dan alle andere kindertochten, omdat dit meer spelenderwijs gebeurt.”

Tezamen met de andere arrangementen -te vinden op www.hanzestadhasselt.nl- hoopt Hanzestad Hasselt Marketing in haar tweede bestaansjaar weer op zo’n zesduizend bezoekers. Dat is ook wel nodig, want de stichting krijgt geen gemeentelijke subsidie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het TIP. “We hebben inmiddels een goede reserve opgebouwd”, vertelt Eenkhoorn. “Daarmee zitten we in ieder geval de komende periode in rustig vaarwater. Het eerste jaar was voor ons allemaal spannend. We hebben gewoon een bedrijf te runnen, met alle vaste lasten die daarbij horen.”

Van der Kolk: “Als we maandelijks zo’n 600 euro binnen krijgen, zitten we goed. Dat is een leuke uitdaging.”

Doorsturen

Wat echter ‘een moeilijk ding’ blijft, is dat Hanzestad Hasselt Marketing nog steeds geregeld wordt verward met het TIP. Eenkhoorn: “Als toeristen hier komen voor het TIP sturen we hen door naar het Oude Stadhuis. En TIP doet dat andersom. En wat maakt het eigenlijk ook uit. We hebben beiden hetzelfde doel, namelijk Hasselt promoten.”