Besluitvorming over Genemuider industriehaven nadert beslissende fase
GENEMUIDEN - Na een jarenlange voorbereiding vergadert de gemeenteraad vanaf volgende week donderdag over het beschikbaar stellen van 2.694.000 euro voor de uitbreiding van de Genemuider industriehaven aan westelijke zijde. Daarmee zou een kade met drie laad- en losplekken aangelegd worden. Het college van b en w stelt daarnaast voor een zogeheten ‘concessietraject’ op te starten voor de exploitatie. “Op het moment dat er een concessie kan worden afgesloten met een marktpartij kan fase 2 worden uitgevoerd”, schrijft het college in het raadsvoorstel. “Dit betreft de inrichting van het haventerrein, ten behoeve van containerop- en overslag, ten bedrage van 127.000 euro.” Mocht er uiteindelijk geen belangstelling zijn voor exploitatie, kan dit deel in de huidige staat blijven, zo denkt het college. “Dit risico wordt voor een groot deel gedekt door de opbrengsten van extra havengelden.”Burgemeester en wethouders hebben de uitvoering van de havenuitbreiding opgedeeld in twee fasen wegens ‘verschillende meningen’ over de ontwikkelingsstrategie en ‘het standpunt van bezwaarmakers’ tegen het plan. Wegens een strakke tijdsplanning willen b en w na de nu voorliggende besluitvorming snel verder kunnen met de verdere voorbereidingen. De haven moet uiterlijk op 30 juli 2014 uitgebreid zijn om aanspraak te maken op een Quick Win-subsidie van 1.455.140 euro. Eigenlijk had het project aan het einde van dit jaar al gerealiseerd moeten zijn. Echter, een marktverkenning vertraagde het proces. Daarnaast verzette een aantal Genemuider bedrijven, gelegen tegenover het plangebied, zich bij de Raad van State tegen het nieuwe bestemmingsplan voor deze locatie. De Raad ging overigens niet in op het verzoek het bestemmingsplan te schorsen. Later dit jaar volgt nog een uitvoerige zitting bij de Raad van State, voor een definitief oordeel.De procesvertraging noopte de gemeente uitstel te vragen bij de subsidieverstrekker, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Het verzoek is ambtelijk positief ontvangen”, aldus het college. “De verwachting is dat eind maart, nog voor de raadsvergadering, een gewijzigde beschikking kan worden afgegeven.” Burgemeester en wethouders noemen de goedkeuring ‘een randvoorwaarde voor het vervolg van het voorgestelde traject’. De besluitvorming over de havenuitbreiding gaat terug tot juni 2009, met de aanvraag voor een zogeheten Quick Win-subsidie. Deze werd in 2010 toegekend. Het rijk, de provincie en de gemeente wensten ‘een versterking en betere benutting van de binnenvaartposities te creëren voor de toekomst, in verband met een betere bereikbaarheid en duurzaamheidsaspecten’. In mei van datzelfde jaar werd 100.000 euro beschikbaar gesteld voor het starten van de planologische procedure. Later werd dit bedrag verhoogd met nog eens 37.000 euro. In november 2011 ging een kleine meerderheid in de raad (ChristenUnie, SGP en GemeenteBelangen) akkoord met de uitbreiding aan westelijke zijde en het beschikbaar stellen van 215.000 euro voor planvorming en de aanbesteding van de uit te breiden industriehaven. Het bestemmingsplan werd een klein jaar later door de raad vastgesteld. Daarbij ging zij morrend akkoord met een 49.000 euro kostende marktverkenning. Hiermee kon de animo voor het gebruik van de haven worden gepeild.Het bestemmingsplan voor dit project is inmiddels in werking getreden, waarmee de basis voor de uitbreiding is gelegd. Ook de marktverkenning is uitgevoerd. “Gebleken is dat de haven een economisch interessante exploitatie op kan leveren”, aldus het college. “Er is een duidelijke potentie voor een extra goederenstroom van grondstoffen en daarnaast containerop- en overslag. Daarbij kan worden opgemerkt dat er vanuit het bedrijfsleven belangstelling is getoond voor de exploitatie.”Toch zijn er ook geluiden te horen over te weinig aan potentie voor nieuwe goederenstromen in de industriehaven, met name voor de containerop- en overslag. Er kleven dus ook risico’s aan het plan. “Het is mogelijk dat de verwachte groei uitblijft”, schetst het college. “Ook kan de verwachte huuropbrengst van het haventerrein of de concessiebijdrage langer duren, de verhuur kan minder opbrengen of mogelijk komt er geen exploitant die een huuropbrengst bijdraagt.”Het is nu aan de gemeenteraad om in te stemmen met een miljoenen kostende uitbreiding van de industriehaven in Genemuiden. Of het plan in het zicht van de haven alsnog te staken en bijna 1,5 miljoen euro aan subsidie en ruim 4 ton aan voorbereidingskosten in rook op te zien gaan, voorbereidingskosten die dan niet meer terug kunnen worden verdiend binnen dit project.

