Er komt een nachttrein van Amsterdam naar Wenen. De reis duurt aanzienlijk langer dan met het vliegtuig, maar het is wel beter voor het milieu. Je mag kiezen.
Pak je weekendtas. Wie vanavond nog vertrekt, staat morgen midden in Wenen. Je reist dan namelijk in veertien uur met een nieuwe internationale nachttrein van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad. Dat is beter voor het milieu dan vliegen.
Wenen zal het eindstation van deze nieuwe treinverbinding zijn, maar biedt ook een mogelijkheid om gemakkelijk naar München of Innsbruck te reizen bijvoorbeeld. Dat is vooral voor zakelijke reizigers een welkome verbinding. Je hoeft louter je Rains backpack tas mee te nemen en bent al op de plaats van bestemming.
De nachttrein stopt ook in Utrecht en Arnhem. Een zitplaats heb je al vanaf 29 euro en een slaapplaats vanaf 89 euro. De trein zal vanaf eind volgend jaar ingezet worden.
Ook makkelijker reizen naar Oost-Europa
De NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB verzorgen samen de verbinding. NS-woordvoerder Hessel Koster: “ÖBB is specialist op het gebied van nachttreinen. Deze verbinding sluit aan op hun netwerk en geeft je door de centrale ligging van Wenen de mogelijkheid om verder te reizen. Dit opent per trein de deur naar Oost-Europa en Italië.”
De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij heeft veel ervaring met nachttreinen die voorzien zijn van slaapplaatsen en luxere zitplaatsen. Er blijkt ook voldoende personeel en ruimte op het spoor. Dat maakt deze nachttrein mogelijk.
Concurrerend met het vliegtuig
Er is echter maar liefst 6,7 miljoen euro subsidie voor uitgetrokken om de nachttrein dagelijks te laten rijden. Het is de bedoeling dat de trein daarmee de concurrentie met het vliegtuig aangaat. Met name concurrerend met Austrian Airlines, KLM en Easyjet.
De reis met het vliegtuig neemt anderhalf uur in beslag, de treinreis vanuit Amsterdam veertien uur. Dat is nogal een verschil. Toch noemt staatssecretaris Stientje van Veldhoven de nachttrein, een ‘duurzame en aantrekkelijke manier van reizen’ en hoopt de komende jaren twee miljoen mensen te verleiden op korte afstanden de trein te nemen in plaats van het vliegtuig.
Meer behoefte aan nachttreinen?
Daar moet je dan, als je kiest voor de goedkoopste ticket, een nacht lang zittend voor doorbrengen op een treinstoel. Met je travelbags bovenin het rek. Als de lijn aanslaat zal er worden gekeken of er meer behoeft is aan nachttreinen. Dat zou de prijs van een treinkaartje ten goede kunnen komen.