Duikonderzoek naar eeuwenoud schip in Hasselt begonnen
HASSELT - In het Zwarte Water in Hasselt is vandaag het duikonderzoek begonnen naar het in augustus 2013 gevonden scheepswrak, stammend uit het begin van de 16e eeuw.Bekeken wordt wat er nog van het schip bewaard is, wat voor soort schip het is, waarom het daar terecht is gekomen en of er nog scheepsinventaris of lading aanwezig is uit vroegere tijden. Dat betekent dus onder water meten, tekenen, grondboringen zetten en fotograferen. Rijkswaterstaat stelt het werkschip Ir. F.W. Conrad beschikbaar en verzorgt de scheepvaartbegeleiding.Rijkswaterstaat, die destijds in het Zwartewater bij Hasselt op zoek was naar het wrak van een gezonken pleziervaartuig, ontdekte bij toeval de resten van een schip uit het begin van de 16 eeuw. In augustus vorig jaar speurde Rijkswaterstaat de rivierbodem af met een zogenaamd 'side scan sonar'-apparaat. Hiermee leken de wrakdelen snel gevonden, dus werden duikers naar beneden gestuurd. Die haalden enkele stukken hout naar boven voor inspectie. Toen bleek tot ieders verrassing dat dit geen resten waren van het vermiste pleziervaartuig, maar zware houten scheepsonderdelen van een veel ouder scheepswrak. Uit de vorm van de scheepsdelen bleek direct het belang van de vondst. "Het was dus nodig om preciezer te kunnen bepalen hoe oud het hout van dit scheepswrak was", aldus de onderzoekers. "Daarbij is gebruik gemaakt van een jaarringenonderzoek. Met die methode wordt het aantal en de breedte van de jaarringen van de eikenboom, waaruit het scheepshout is gekapt, heel precies geteld en gemeten. Het werd duidelijk, dat het hout van dit schip rond het einde van 15e eeuw was gekapt en waarschijnlijk vlak daarna is gebruikt voor de bouw. De bouwdatum van het schip ligt dus in het begin van de 16e eeuw. De lengte van het schip kunnen we afleiden uit de side scan sonar-beelden; ongeveer 27 meter lang. Voor onze huidige begrippen is dit misschien klein, maar voor die tijd was dat een fors schip."Meer is dit moment eigenlijk nog niet bekend over het scheepswrak. Daarom is besloten om extra onderzoek te doen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat en de gemeente Zwartewaterland (bijgestaan door de gemeente Zwolle). Naast dit veldonderzoek voert de gemeente Zwartewaterland ook een achiefonderzoek uit. "Het zinken van een dergelijk fors schip kan immers heel goed zijn vastgelegd in de annalen. Door de combinatie van het werk onder water en in de archieven hopen we het verhaal achter het wrak letterlijk weer boven water te halen."Het is de bedoeling dat er binnen enkele maanden een goed verslag ligt met het verhaal van dit scheepswrak. Daarna kan een beslissing worden genomen wat verder te doen met deze vondst.Informatie over de voorlopige onderzoeksresultaten, woensdag in de papieren editie van de Stadskoerier.
