Een supermarkt waarin iedereen zich thuis voelt; dat was wat Luuk Kleine tien jaar geleden voor zich zag toen hij zijn C1000 opende in de Molenstraat in Zwartsluis. Een decennium later is C1000 veranderd in Coop en heeft hij er met Mitra en Prima twee winkels bij. Maar zijn streven is gelijk gebleven.
Zijn keuze om in 2007 voor zichzelf te beginnen, heeft Kleine geen windeieren gelegd. Hij kijkt ‘zeer positief’ terug op zijn beslissing, met een nog steeds groeiende omzet voor zijn supermarkt. “Het laagdrempelige wordt in Zwartsluis erg gewaardeerd.”
Ook de verandering van C1000 naar Coop vier jaar geleden is goed bevallen. “Zo hebben we meer luxeproducten, die C1000 alleen aanbood met de kerstdagen”, legt Kleine uit. “Die hebben we nu het hele jaar. Ook zijn er meer productgroepen bijgekomen. Vijf jaar geleden heb ik de kans gekregen om de slijterij uit de toenmalige C1000 te verplaatsen naar de overkant van het plein, de huidige Mitra. Hierdoor ontstond meer ruimte op de vernieuwde en vergrote broodafdeling in de supermarkt.”
De Mitra en Prima voorzagen daarnaast ook in een behoefte. “Je moet het samen doen in Zwartsluis”, aldus Kleine. “Het is niet zozeer dat ik twintig winkels wil hebben. Maar als we hier de dagelijkse dingen aanbieden, houd je de mensen in het dorp.”
Daarom gaat Kleine zijn toch al riante aanbod wijn, (speciaal)bier en whisky in de Mitra nog verder uitbreiden. Vóór de bouwvak krijgt de winkel een nieuwe indeling en styling. “We gaan voor meer sfeer. Zo willen we bijvoorbeeld vaker een proeverij houden. Zo kunnen we de strijd winnen van het internet.”
Met Coop gaat Kleine zich de komende tijd meer richten op spaaracties en activiteiten met Sluziger verenigingen. Zo wordt met DESZ een handoekenspaaractie opgezet. En om het jubileum te vieren, maken klanten de komende tijd kans op 1 minuut gratis winkelen. Meer daarover in de advertentie in deze krant.

