De Stadskoerier

Maandag, 22 december 2025

Al het nieuws uit Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis

Oppositie spreekt zich uit tegen 40.000 euro aan Marketing Oost

Redactie: Bas Wilberink
ZWARTEWATERLAND - De oppositie keert zich vandaag (woensdag) in een ingezonden brief in de Stadskoerier tegen het jaarlijkse bedrag van 40.000 euro die de coalitie uittrekt voor Marketing Oost. "Hiermee worden alle vrijwilligers die betrokken zijn bij het TIP (Toeristisch Informatie Punt in Hasselt, red.) en de Centrumplannen in Hasselt min of meer gediskwalificeerd", aldus Gemeentebelangen, VVD en PvdA in de brief. "Daardoor hebben de mensen van het TIP besloten de handdoek in de ring te gooien. Waarschijnlijk volgt ook de Stichting Promotie Hanzestad Hasselt. Dan zijn we terug bij af met dank aan de nieuwe coalitie."Vorig jaar besloot de gemeenteraad het TIP te ondersteunen met 7.000 euro per jaar om daarmee Hasselt te promoten. "Verder heeft de raad vorig jaar unaniem besloten om de relatie met Marketing Oost af te bouwen in drie jaar tijd in het kader van bezuinigingen", aldus de oppostie in de ingezonden brief. "Het motto was: wat we zelf kunnen, doen we zelf. De nieuwe coalitie SGP, CU, CDA heeft nu in zijn eigenwijsheid besloten om Marketing Oost toch elk jaar weer een bedrag van 40.000 euro toe te kennen."De oppositie vraagt zich af waarom de gemeente een dergelijke organisatie 40.000 euro per jaar schenkt. "Terwijl we het zelf met vrijwilligers beter kunnen. Misschien moeten we in de toekomst wel een zwembad of een bibliotheek sluiten, terwijl je deze met een bijdrage van 40.000 euro per jaar zou kunnen openhouden. De coalitie heeft haar programma als titel meegegeven ‘Samen Sterker’. Als je zo met je burgers omgaat dan zie je dat je het tegenovergestelde bereikt. Komt burgerparticipatie zo nog van de grond en heeft dit ook gevolgen voor andere voorzieningen in Zwartewaterland? Je kan het geld tenslotte maar één keer uitgeven. Een duidelijk voorbeeld van hoe het volgens ons níet moet."