De Stadskoerier

Zondag, 28 december 2025

Al het nieuws uit Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis

Raad stelt besluit over industriehaven twee weken uit

Raad stelt besluit over industriehaven twee weken uit
Redactie: Bas Wilberink
GENEMUIDEN - De gemeenteraad heeft donderdagvond nog geen besluit genomen over het beschikbaar stellen van 2.694.000 euro voor de uitbreiding van de Genemuider industriehaven.Duidelijk werd wel dat op dit moment alleen ChristenUnie en GemeenteBelangen het volledige raadsvoorstel kunnen omarmen. Andere fracties zetten nog de nodige vraagtekens bij het door het college voorgestelde ‘concessietraject’. Burgemeester en wethouders hebben namelijk een ‘knip’ gemaakt in het totale plan. Deze opdeling in twee fasen behelst als eerste de ruim 2,5 miljoen kostende havenuitbreiding aan westelijke zijde met drie los- en laadplaatsen. Daarnaast wil het college het ‘concessietraject’ opstarten voor de exploitatie van de haven. Mocht hier een marktpartij voor worden gevonden, wordt het haventerrein ingericht voor containerop- en overslag. Dit zou 127.000 euro kosten.De SGP liet doorschemeren over twee weken met een amendement te komen. Daarin stelt de fractie dan waarschijnlijk voor om fase 2 te laten vervallen en alleen voor de havenuitbreiding te kiezen. “Voor ons is het een stapeling van dingen die een bedrijventerrein weinig concreet maakt”, sprak Maarten Slingerland. “Wat ons betreft gaan we terug naar de basis. (…) Inmiddels hebben wij begrepen dat de subsidie nu ook in te zetten is om alleen de haven uit te breiden. Dit is ons inziens een cruciale wijziging in het plan, wat tot op heden niet mogelijk was.”Het CDA zei verbaast te zijn over de mogelijkheid tot ‘een knip’ in het plan. “Wij zijn als CDA nog steeds een groot voorstander van de havenuitbreiding”, zei Henk Buit. “Maar we hadden en hebben ook nog steeds grote moeite met de uitvoering van het totale plan. Voor de uitbreiding van het industrieterrein is nog steeds de noodzaak niet bewezen. (…) Bij de onderliggende berekeningen in het raadsvoorstel kan ik niet anders concluderen dat fase 1 en/of fase 2 niet kostendekkend zijn.”De PvdA vroeg zich hardop af hoe anders het proces verlopen zou zijn als de raad op voorhand ‘alle kaarten klip en klaar op tafel had gehad’. “Ik duid daarmee op de knip”, sprak Klaas Eenkhoorn. “In eerste instantie werd verteld dat een subsidie is toegewezen op basis van een havenuitbreiding met een aansluitend industrieterrein. Waarschijnlijk hadden we minder kosten kunnen maken.”GemeenteBelangen zei dat de uitvoering van het totale plan ‘van groot belang is voor het vervoer over water’. “Daarom kunnen wij instemmen met dit voorstel”, aldus Roel Withaar.Ook de ChristenUnie kon het volledige plan omarmen. “Wij onderschatten niet de mogelijkheden die er in Genemuiden liggen”, zei Wilma Veldman. “In de wereld waar het om gaat, wordt met verbazing gekeken hoe dit proces verloopt, met bijna argwaan en millimeterwerk. Daarmee schrijven we geschiedenis.”Wethouder Wolbert Meijer verduidelijkte hoe die knip in het plan is ontstaan. “In de ontwikkeling zijn we groeiverwachtingen tegengekomen. Dat is aanleiding geweest om de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse nog eens door te nemen. Dat heeft een verbetering opgeleverd. Dat heeft na intensief overleg met het ministerie geleid tot een gewijzigde subsidiebeschikking. (…) Dat is winst en nieuw. Dat wisten wij in 2009 niet, anders hadden we misschien een heel andere discussie door de jaren heen gehad.”Het laten vervallen van fase 2 vond de wethouder geen goed idee. “Als je dat doet, naast de drie laad- en losplekken uit fase 1, onthoud je de markt op voorhand een mogelijkheid voor de keuze van het bedrijventerrein en de concessie. Er is in de marktverkenning potentie gesignaleerd voor een aantal containerbewegingen per week. Vandaar dat wij gezegd hebben: laten we het concessietraject opstarten en het aan de markt laten of daar potentie voor blijkt te zijn.”Wordt vervolgd op donderdag 11 april.