Voorstanders van uitbreiding Genemuider industriehaven spreken zich uit
GENEMUIDEN - De gemeenteraad neemt volgende week donderdag een definitief besluit over de toekomst van de industriehaven in Genemuiden. Kiest hij voor de ruim 2,6 miljoen euro kostende uitbreiding van de haven (fase 1) én de zoektocht naar een exploitant voor het dan aan te leggen bedrijventerrein (fase 2)? Of laat de raad het slechts' bij de aanleg van de kade met drie los- en laadplekken?Een aantal bedrijven aan de Sasdijk, tegenover de industriehaven, verzette zich de afgelopen tijd hevig tegen het hele plan. Echter een buurman, veevoederbedrijf Gebroeders Fuite, laat in een brief aan de gemeenteraad weten voorstander te zijn van de uitbreiding. Gezien de ontwikkelingen in de scheepvaart wat betreft de grootte van schepen is de huidige kade te klein, schrijft de directie. Ook heeft de haven te weinig diepgang en is er weinig manoeuvreerruimte aanwezig. Uitbaggeren van de haven is volgens Fuite zeer noodzakelijk'.Doordat in het verleden weinig gebruik werd gemaakt van de haven, was het voor het veevoederbedrijf geen probleem om te lossen. De schepen die bestemd zijn voor Fuite zijn echter meer en groter geworden, schrijft het bedrijf. Door derden wordt beduidend meer gebruik gemaakt van de haven. Daardoor is het voor ons niet meer werkbaar om de kade zo nu en dan vrij te maken voor derden.De keuze van het college van b en w om in het raadsvoorstel de havenuitbreiding te koppelen aan meer haventerrein vindt Fuite logisch'. Voor ons is het niet noodzakelijk.Verder voegt het bedrijf er aan toe dat de stutpalen aan de kade verrot zijn', watervoorzieningen niet goed en veilig zijn aangelegd', licht en elektra niet of slecht aanwezig zijn' en de schipper met zijn gezin (bijna) niet te bereiken is door derden'.Ook de OndernemersKring (OK) Genemuiden heeft een brief geschreven aan de gemeenteraad. De OK vindt het een goed raadsvoorstel'. In een eerdere brief wees de ondernemersgroep op een aantal aandachtspunten. Zo riep zij het college op genoeg draagvlak te creëren, de uitgevoerde business scan nog een goed tegen het licht te houden en goed te kijken naar de bereikbaarheid van de haven indien aan westelijke zijde wordt uitgebreid. Een zeer gedegen definitieve (financiële) onderbouwing van de plannen is wat ons betreft een eerste vereiste om uiteindelijk een besluit te kunnen nemen, schreef voorzitter Berthran Selles destijds. De OK concludeert nu dat aan alle voorwaarden is voldaan. Het draagvlak is verbeterd, de business scan wordt uitbesteed aan een ondernemer en de bereikbaarheid ten behoeve van de containeroverslag kan nader worden bekeken/beoordeeld, aldus Selles in een nieuwe brief aan raad en college. Daarbij is het van belang dat ondernemers zo veel mogelijk mogelijkheden en kansen krijgen zodra er invulling en bestemming voor is.De gemeenteraad vergaderde 28 maart ook over de havenuitbreiding. Toen schaarden alleen ChristenUnie en GemeenteBelangen zich achter het volledige raadsvoorstel. Andere fracties zetten nog de nodige vraagtekens bij het door het college voorgestelde 'concessietraject'. Burgemeester en wethouders hebben namelijk een 'knip' gemaakt in het totale plan. Deze opdeling in twee fasen behelst als eerste de ruim 2,6 miljoen kostende havenuitbreiding aan westelijke zijde met drie los- en laadplaatsen. Daarnaast wil het college het 'concessietraject' opstarten voor de exploitatie van de haven. Mocht hier een marktpartij voor worden gevonden, wordt het haventerrein ingericht voor containerop- en overslag. Dit zou 127.000 euro kosten.De SGP liet 28 maart doorschemeren de volgende vergadering met een amendement te komen. Daarin stelt de fractie dan waarschijnlijk voor om fase 2 te laten vervallen en alleen voor de havenuitbreiding te kiezen.

