ZWARTEWATERLAND - Bibliotheek Zwartewaterland is op zoek naar enthousiaste vrijwilligers voor de ‘VoorleesExpress’ die wekelijks bij gezinnen in Zwartewaterland thuis willen voorlezen. “Samen met de coördinator en het gezin zorg je ervoor dat ouders na twintig weken zelf in staat zijn om kinderen te stimuleren in taal.”
In Nederland heeft bijna 15 procent van de jongeren een taalachterstand. “Zij hebben moeite met het begrijpen van hun schoolboeken en kunnen daardoor soms niet goed meekomen op school”, legt Bibliotheek Zwartewaterland uit. “Ook op latere leeftijd hebben veel mensen nog moeite met lezen en schrijven: 1 op de 9 Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Ongeveer de helft hiervan heeft zelf kinderen onder de 18 jaar.”
Taalachterstanden
Vrijwilligers van de ‘VoorleesExpress’ zetten zich in om taalachterstanden te bestrijden en ouders te ondersteunen bij een positieve leesopvoeding. “Om nog meer kinderen in Zwartewaterland te helpen, zoekt Bibliotheek Zwartewaterland enthousiaste vrijwilligers om voor te lezen. Helpt u mee om de taalontwikkeling van kinderen in uw gemeente te stimuleren?”
Kinderen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen, lopen een verhoogd risico op een taalachterstand. “De gevolgen van een taalachterstand zijn groot: kinderen hebben moeite met het begrijpen van hun schoolboeken, kunnen moeilijk meekomen met leeftijdsgenootjes en raken sneller ongemotiveerd op school. Kinderen die op jonge leeftijd al een taalachterstand oplopen, kunnen dit op latere leeftijd moeilijk inhalen. Het is dan ook noodzakelijk om te investeren in preventie en taalontwikkeling al vanaf jonge leeftijd te stimuleren. Jonge kinderen zijn immers enorm gevoelig voor taal. Zo zorgt vijftien minuten voorlezen per dag ervoor dat kinderen later op school beter presteren in taal en rekenen.”
De ‘VoorleesExpress’ zet zich in om taalachterstanden en laaggeletterdheid terug te dringen. Duizenden vrijwilligers zetten zich hier landelijk voor in. De vrijwilligers van de ‘VoorleesExpress’ bezoeken gezinnen thuis en lezen hier voor. Ook zoeken zij samen met ouders naar leuke manieren om taal en voorlezen een blijvende plek te geven in het gezin. “Hoe meer een kind leest of wordt voorgelezen, hoe groter het leesplezier en hoe leesvaardiger de kinderen worden. Hierdoor presteren de kinderen beter op school. Een positieve invloed waar kinderen gedurende hun verdere levensloop plezier aan beleven.”
Tien jaar actief
De ‘VoorleesExpress’ is al ruim tien jaar actief in heel Nederland en heeft samen met behulp van bibliotheken, welzijnsorganisaties en andere organisaties inmiddels meer dan 15.000 gezinnen begeleid. “Met succes”, aldus de bibliotheken. “Uit onderzoek blijkt dat kinderen die deelnemen aan de ‘VoorleesExpress’ beter presteren op taalvaardigheid zoals boekoriëntatie, begrijpend lezen en woordenschat; de taalomgeving in huis is verrijkt: ouders hebben meer plezier in het voorlezen en zien het belang van (voor)lezen beter in; het aantal bibliotheekbezoeken is toegenomen; kinderen kijken vaker én langer in boeken.”
Aanmelden als vrijwilliger voor de ‘VoorleesExpress’ kan via www.voorleesexpress.nl.