ZWARTEWATERLAND - Na een lange tijd van voorbereidingen is het dan toch zover: ook in Zwartewaterland is de VoorleesExpress nu actief. Dit houdt in dat vrijwilligers voorlezen in gezinnen met een taalachterstand.
"Kinderen van ouders die veel voorlezen en die gestimuleerd worden zelf te lezen, zijn gemotiveerder om te lezen, lezen meer en zijn leesvaardiger", legt de organisatie uit. "Kinderen die thuis actief worden gestimuleerd bij hun taalontwikkeling, die voorgelezen worden en aangemoedigd worden om zelf te lezen presteren beter op school. Deze positieve invloed blijft gedurende de verdere levensloop aanwezig. Ouders kunnen het best zo vroeg mogelijk met een positieve leesopvoeding beginnen."
VoorleesExpress
Juist om die reden doet Bibliotheek Zwartewaterland al een paar jaar mee aan het project 'Boekstart'. Via de VoorleesExpress hoopt zij ook gezinnen te bereiken waar sprake is van een taalachterstand. "Bijna 15 procent van de jongeren heeft een taalachterstand en heeft grote moeite met het begrijpen van hun schoolboeken. Sinds 2003 is het percentage laaggeletterden in Nederland significant toegenomen van 12 tot 18 procent. Om te voorkomen dat jongeren en volwassenen laaggeletterd worden, moet je investeren in preventie. Een jong kind is enorm gevoelig voor taal. Als een kind drie jaar is kun je al zien dat er een groot verschil is in de woordenschat, tussen kinderen die veel in aanraking komen met taal en kinderen die weinig taal horen. Dit verschil in taalontwikkeling halen kinderen later moeilijk in."
Uit onderzoek blijkt dat kinderen die deelnemen aan de VoorleesExpress beter presteren op taalvaardigheid zoals boekoriëntatie, begrijpend lezen en woordenschat. Ook is de taalomgeving in huis verrijkt: ouders hebben meer plezier in het voorlezen en zien het belang van lezen meer; het aantal bibliotheekbezoeken is toegenomen en de kinderen kijken vaker en langer in boeken. Dankzij voorleesvrijwilligers worden ouders in staat gesteld om de taalontwikkeling van hun kinderen op hun eigen manier te stimuleren. Het gaat hierbij om kinderen die moeite hebben met de Nederlandse taal en opgroeien in een taalarme omgeving.
De (getrainde) vrijwilliger introduceert het voorleesritueel bij het gezin. De ouders krijgen handvatten om het voorlezen zelf over te nemen en boeken een blijvende plek te geven in het dagelijks leven. Twintig weken lang komt er wekelijks een voorlezer bij een gezin thuis om de kinderen voor te lezen en op andere manieren actief bezig te zijn met de Nederlandse taal. Het gezin en de voorlezer worden begeleid door een coördinator en zoeken samen naar een manier van voorlezen die bij het gezin past. Er wordt tenminste één ouder actief betrokken bij het voorlezen en het gezin maakt ook kennis met de bibliotheek.
Zwartewaterland
In Zwartewaterland zijn nu negen voorleesvrijwilligers getraind en zijn er inmiddels vier gezinnen aan gekoppeld. Deze gezinnen zijn inmiddels gestart met het programma. "Kent u een taalarm gezin dat wel een zetje in de rug kan gebruiken of heeft u zelf als gezin belangstelling voor een bezoek van een voorleesvrijwilliger? Dan kan dit aangemeld worden via één van de vestigingen van Bibliotheek Zwartewaterland."
Zie ook: ‘Voorlezen, samen aan de slag’ via deze YouTube-link.