De Stadskoerier

Zaterdag, 11 mei 2024

Al het nieuws uit Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis

Frisse commerciële wind leidt tot succesvolle stoeltjesactie

Frisse commerciële wind leidt tot succesvolle stoeltjesactie
Foto: Gerard Meijeringh
Redactie: Gerard Meijeringh

(door Gerard Meijeringh)

HASSELT - Bij Olympia ’28 begon vorig jaar november een nieuwe sponsorcommissie aan de uitdaging om de club weer aantrekkelijk te maken voor het bedrijfsleven in en om Hasselt. En met succes. Verschillende ondernemers verbonden zich de afgelopen maanden aan Olympia. Het nieuwe tastbare resultaat is de succesvolle stoeltjesactie. “Daaraan kun je echt zien dat Olympia leeft”, aldus bestuurslid commerciële zaken Jeroen Hanson.

Het is zaterdagmiddag wanneer Jeroen Hanson en Henk Visscher plaatsnemen op de tribune van Olympia. Het is overduidelijk dat de stoeltjes dringend aan vervanging toe zijn. De stoelen ogen uitgeleefd en kleurloos, aangetast door de tand des tijds.

De tribune stamt uit 1993. Ook toen werd met een stoeltjesactie gepoogd om geld binnen te halen. “Voor 100 gulden kocht je een stoel. Dan had je gegarandeerd een zitplek”, aldus Hanson. De bouw kostte flink wat geld. Niet alle kosten waren gedekt. Toch werd de verbouwing in gang gezet. Een superverloting bracht veel geld in het laatje. Een lot kostte 100 gulden, de hoofdprijs was een auto. “Het hele project was een hoogstandje. Een tribune met daaronder twee kleedkamers, een bestuurskamer en een massageruimte.”

De afgelopen jaren werd steeds duidelijker zichtbaar dat de stoeltjes aan vervanging toe waren. “Het plan lag er al om de stoeltjes te vernieuwen, maar dat is vervolgens niet opgepakt. In januari is dat ons ten ore gekomen. We hebben dit opgepakt en een plan gemaakt”, aldus Hanson. Om de stoeltjes te vervangen werd een sponsoractie opgezet. Een tribunestoel voor 32 euro met naamsvermelding. Een mooie manier om de club te ondersteunen. Het gaat niet om gereserveerde zitplaatsen. “Dat past niet bij Olympia. Iedereen moet op de tribune kunnen zitten.” De actie verliep succesvol. Er werden ruim 60 stoelen verkocht, maar toen kwam de coronacrisis en lag ineens alles stil. “Dat was zonde. Toen hebben we het weer opgepakt. Hoe mooi is het om in deze tijd stoelen te sponsoren. De mensen reageerden enthousiast. We hebben nu al 137 stoelen verkocht. Fantastisch. Het is lastig omdat je in deze tijd mensen niet face-to-face kunt spreken. Daarom hebben we alle leden een mail gestuurd. We hebben heel veel reacties gehad. Dan kun je echt zien dat Olympia leeft.” De tribune herbergt 240 stoelen, dus de actie is nog niet voltooid. Het doel is om voor het komende seizoen de vale rode stoelen te verruilen voor frisse groene of groen-witte stoelen.

Met de stoeltjesactie is weer eens gebleken dat er echt wel wat mogelijk is bij Olympia. Een mooi succesje voor de nieuwe sponsorcommissie, bestaande uit Jeroen Hanson, Henk Visscher, Daan Wiersma en Harmen Knol. Het viertal ging november vorig jaar van start. “We hadden en hebben veel nieuwe ideeën en steken er veel tijd en energie in”, aldus Hanson. “We hebben de sponsorpakketten uitgebreid en hebben nu veel meer te bieden. En het is allemaal heel inzichtelijk”, aldus Visscher. Hij doelt daarmee op de nieuwe brochure, waarin de verschillende pakketten duidelijk staan omschreven. De sponsorcommissie wil de band tussen de club en ondernemers versterken. “Het belangrijkste is dat sponsors weer bij de club komen. Dan moet je dingen organiseren.” In maart was er een sponsorbijeenkomst bij Olympia met basketbaltrainer Herman van den Belt als spreker. Ook werden op deze avond de plannen gepresenteerd van de nieuwe sponsorcommissie. Inmiddels hebben 75 bedrijven zich verbonden aan Olympia. “Ons eerste doel was een goede structuur en basis neerzetten. Het kost tijd om een goede basis neer te zetten. We zijn met z’n allen aan de slag gegaan en je ziet nu al resultaat. Het loont om op de juiste manier aandacht te geven”, besluit Visscher.