ZWARTSLUIS - Op de tweede etage van Sluuspoort in Zwartsluis is het sinds begin september een gevleugel en gefladder van jewelste. Niet alleen een behoorlijk aantal vogels uit de collectie van Museum Schoonewelle draagt hier aan bij. De kern van al die ‘vleugels en vlerken’ zit ‘m in het tentoongestelde werk van etser Han van Hagen en keramiste Lia van Rhijn. Dit kunstenaarsechtpaar uit Zuidwolde heeft een link weten te maken met de Schoonewelle-vogels.
Hoewel Van Hagen en Van Rhijn zich bezighouden met twee totaal verschillende kunstdisciplines, zijn zij toch veelal elkaars inspiratiebron. Niet voor niets exposeren zij haast altijd samen. Zoals nu in Sluuspoort Zwartsluis ook het geval is. Han van Hagen is één van de vijf professionele etsers die ons land nog rijk is. “Wel zijn er veel amateuretsers actief”, benadrukt hij.
Zelf is hij op het etsen ‘gevallen’ omdat het zo gedetailleerd is. “Een etser houdt van het samenspel van lijnen. Het werken aan mooie bewerkingen en vooral aan de structuren." Over de techniek van het etsen wordt de bezoekers van de tentoonstelling ‘Vleugels en vlerken’ uitgebreid geïnformeerd. Met die kennis én door te kijken naar de werken van Han van Hagen ontstaat bewondering voor deze kunstvorm die op de expositie in Zwartsluis in grote en kleine verschijningsvorm én met een keur aan dieren wordt getoond.
Niet minder bijzonder zijn de keramische werken van Lia van Rhijn. Geen alledaagse taferelen. Wel taferelen die een geslaagde aansluiting vormen op het werk van haar partner. Ook hier een hoofdrol voor datgene wat gevleugeld is en fladdert. Inpiratie doet Lia, evenals Han, op in de boeiende en afwisselende natuur in de omgeving van hun woning in Zuidwolde.
Het keramische werk van Lia begon ooit met een jonge zwarte raaf, die dienst doet als sluitstuk op het dak van hun eigen woning. Inmiddels zijn er de bijzonder vormgegeven vogelhuisjes, waarin de nadruk op het huisje lijkt te liggen maar uiteindelijk de vogel toch letterlijk de top inneemt. Lia van Rhijn toont in deze expositie ook vogelschalen, dubbelwandige objecten en bustes. Evenals een das, Bentheimer varkens en hazen. Uitgebeeld op een humorvolle manier. “Bewust”, geeft ze aan. “De dieren laten zien in hun zijn, zich door niets laten storen en dus ook geen gêne tonen. Dat vind ik leuk, zie ik de humor van in en dat benadruk ik dan ook graag in mijn creaties.”
‘Vleugels en vlerken’ is nog tot en met 4 november te zien bij Museum Schoonewelle. Voor de openingstijden: www.sluuspoort.nl.