HANNOVER (D) - De Domotex, de grootste beurs ter wereld op het gebied van vloerbedekking, levert voor Genemuider tapijtfabrikanten weer veel relaties op. Op hun stands, zeven in totaal, presenteren zij zoveel mogelijk nieuws.
Zo focust Betap op volledig recyclebaar tapijt. “We moeten verduurzamen, dat vind ik belangrijk”, zegt directeur Johan van Lente. “Wij hebben inmiddels kwaliteiten die volledig recyclebaar zijn. De kringloop is bij ons volledig rond.”
Fabrikant Rinos presenteert een nieuwe schoonloopmat die tot drie keer zoveel vocht van schoenen absorbeert. “We hadden een gesprek met facility-managers van grote bankkantoren. Zij vroegen: kunnen jullie niet zorgen dat we van die natte voetstappen afkomen. We hebben er een paar jaar over gedaan om dit te ontwikkelen, in samenwerking met een technische hogeschool. Nu wordt deze mat geïntroduceerd, hier op de beurs”, vertelt Arnout Appelo, marketing-directeur.
Condor bemenst vrijwel de grootste stand in hal 11, waar alle vertegenwoordigde Genemuidenaren te vinden zijn. Die groep, waaronder zes bedrijven vallen, ontwikkelde met Edel Carpets een recyclebaar tapijt met de naam Alloa (All Over Again). Jan Hoekman junior: “Je neemt het ooit een keer als grondstof en uiteindelijk wordt het weer een grondstof, of je er nou tapijt, een jas of gordijn van maakt. Het verliest geen waarde.”
Voor CEO Raymond van Dijk bestaat de beurs vooral uit netwerken. “Daar gaat het om. We hebben klanten uit 46 landen en die kun je hier in een korte periode zien.” De stand is dan ook vrijwel de hele tijd drukbezocht.
Ook voor Hamat is de beurs een vaste waarde in het jaar. “We doen meerdere beurzen per jaar, maar dit is wel de grootste en belangrijkste”, zegt commercieel directeur Jan Doornwaard. Het ontmoeten van potentiële nieuwe klanten brengt hen al 30 jaar naar Hannover. Ook het onderhouden van bestaande relaties is belangrijk. “Je kunt hier heel veel klanten spreken en van alles laten zien.”
Toch constateert Harry Timmerman van Robusta een terugloop. “Het is al jaren een zacht glijdende beweging naar beneden. Maar wij vinden Hannover nog steeds heel belangrijk. Het merendeel van onze klanten komt hier nog naartoe.”
Van Lente ziet wel dat er klanten zijn die niet meer komen. “Je kunt hier niet altijd de tijd geven aan de klant die je wilt geven. Dan moeten we ze misschien toch naar de tapijtstad halen.”