ZWARTEWATERLAND - Uit een onderzoek onder de lezers van de Stadskoerier is naar voren gekomen dat men gehecht is aan de krant. Ruim 93 procent van de respondenten leest de krant, waarvan 79 procent dit elke week doet. In de krant verwacht men nieuws en actualiteiten uit de gemeenschap en dit in de meest brede zin variërend van evenementen die komen gaan tot beelden uit vroegere jaren, maar ook sport, cultuur en gemeentelijke berichten. Bijna de helft van de lezers, 45 procent, geeft aan bereid te zijn lid te worden van de krant om op deze wijze de continuïteit mede vorm te geven.
De uitslagen worden door de uitgever van de Stadskoerier, Brugmedia, als bemoedigend ervaren.
Huis-aan-huisbladen hebben hun opbrengsten uitsluitend uit advertentieomzetten. Het landelijke beeld is dat de afgelopen tien jaren de advertentieomzetten geleidelijk zijn afgenomen. Dit wordt mede veroorzaakt door het verdwijnen van lokale middenstand, een ontwikkeling die ook in Zwartewaterland niet is voorbijgegaan. Hiermee is het verdienmodel van veel van deze bladen onder druk gekomen en zijn er de afgelopen jaren tientallen bladen verdwenen.
“De Stadskoerier is al deze jaren een gezonde krant geweest, maar de corona-crisis heeft ons denken over de toekomst in een versnelling gebracht. In de eerste weken werden wij geconfronteerd met een forse omzetdaling. Deze daling was ongekend en zal niet representatief zijn voor de toekomst, maar dwingt ons wel om versneld keuzes te maken,” aldus directeur Johan van der Kolk. “Enerzijds kunnen we bezuinigen op de redactionele inhoud, maar anderzijds kunnen we misschien juist meer gaan investeren in de redactionele inhoud en hiervoor een bijdrage vragen van onze lezers, die dit geld vervolgens weer kunnen terugverdienen door exclusieve acties en aanbiedingen.”
Deze laatste variant heeft de voorkeur van de uitgever, mede ook omdat dit het best aansluit bij de wens van de lezer. De uitslagen geven aan dat er veel waardering is voor de krant. Er staan berichten in over veel zaken die spelen in de gemeenschap en dat is ook precies wat de lezer wil. Slechts 6 procent zou de krant niet missen als deze niet meer zou verschijnen. Van de lezers is 82 procent van mening dat de gemeentelijke publicaties wekelijks in de krant moeten verschijnen.
De komende tijd gaat BrugMedia de resultaten van het onderzoek verder analyseren. Zo kan de uitgever op een goede manier een concrete invulling geven aan de plannen om de continuïteit van De Stadskoerier te waarborgen.