DEN HAAG/HASSELT - Worden de voegen in de brug over het Zwarte Water een breekpunt voor de vernieuwing van de N331 bij Hasselt? Dat is een vraag waar de Raad van State zich nu over gaat buigen. Misschien beslist de Raad dat er een nieuw onderzoek moet komen om het lawaai van het rijden over de brugvoegen goed in kaart te brengen en om te zien of het lawaai de leefbaarheid in de omgeving teveel aantast.
De Raad hield donderdag een vervolgzitting over de bezwaren van omwonenden. Na een eerdere zitting bleef de Raad met vragen achter over maatregelen die de gemeente gaat nemen om het lawaai te beperken. De gemeente kwam met een antwoord. Maar volgens de omwonenden zullen de maatregelen onvoldoende zijn.
De Raad schakelde vervolgens zijn vaste onafhankelijke adviseurs in. Die constateerden dat er nog problemen zijn. Zo is niet onderzocht hoeveel lawaai zal worden veroorzaakt als meer verkeer de brug met hoge snelheid passeert. De voegen in de brug maken nu al lawaai, maar in de toekomst zal meer verkeer van de Zwartewaterweg, de parallelrijbaan op de brug, verschuiven naar de N331. De voegen gaan dus meer lawaai maken.
De bij de zitting aanwezige raadsadviseur verklaarde dat eerst metingen nodig zijn om het verwachte lawaai te kunnen berekenen. Die metingen zijn volgens hem ingewikkeld. Verder constateerden de adviseurs dat de vrij lage geluidsschermen op de brug toch teveel lawaai doorlaten bij enkele woningen aan de Van Nahuysweg en Cellemuiden.
De gemeente denkt dit te kunnen opvangen door de geluidschermen op de middenberm van de brug en aan de noordzijde te verlengen in beide richtingen. Dat zou voldoende moeten zijn. Maar de Raad van State is daar nog niet van overtuigd. Mogelijk moeten de raadsadviseurs daar nog naar kijken.
De gemeente vindt een verhoging van de schermen op de brug niet nodig. De omwonenden eisen juist wel een hoger scherm, maar volgens de gemeente wordt dan het zicht vanaf de brug op Hasselt en het Zwarte Water weggenomen. Een verlaging van de maximumsnelheid op de brug en ten zuiden daarvan is volgens de gemeente juridisch niet haalbaar. De maximumsnelheid op de brug blijft dus 80 en op de naastgelegen parallelrijbaan 50. Ook komt er stil asfalt.
De omwonenden hebben er nog steeds een hard hoofd in. Ze vragen zich af of deze maatregelen wel gerealiseerd gaan worden. Maar volgens een aanwezige woordvoerder van de provincie, die de weg beheert, is dat gegarandeerd.
De Raad doet over zes weken uitspraak.