Als straks de amateurclub weer voetbalt, de muziekvereniging alsnog het jubileumconcert geeft en de gemeenteraad weer over de verhoging van de parkeertarieven vergadert, dan is de lokale krant er natuurlijk weer bij. Wacht eens even, is dat wel zo...?
De lokale (huis-aan-huis)kranten hebben het op dit moment zwaar. Ze zijn afhankelijk van advertentie-inkomsten en die zijn door de coronacrisis in één klap opgedroogd. Op allerlei creatieve manieren proberen uitgevers het hoofd boven water te houden. Daarbij is hulp nodig, anders verdwijnt de lokale krant nog voordat het goede nieuws over de bezwering van het coronavirus op de voorpagina staat.
In deze coronacrisis ondervinden we allemaal hoe erg het is om dingen te missen die we tot voor kort als vanzelfsprekend beschouwden. De wekelijkse ‘knuffel’ van je lokale lijfblad dreigt ook in dat rijtje te komen, maar dan voor altijd. Is dat erg? Ja, dat is het zeker!
Meer lezers dan landelijke kranten
Onafhankelijk lezersonderzoek (zie NOMmedia.nl) toont aan dat 53% een huis-aan-huisblad leest. Dat is hoger dan landelijke dagbladen (40%) en regionale dagbladen (21%). Het huis-aan-huisblad is dus de meest gelezen krant van Nederland. Hij vindt zijn weg vooral naar de oudere doelgroepen (tot meer dan 70%), maar ook tieners, twintigers en dertigers pakken hem op (één op de drie).
Dé bindende factor in de samenleving
De lokale krant is dé bindende factor in onze samenleving. Het is de plek waar inwoners, ondernemers, verenigingen, welzijnsinstellingen, de wijkagent en de gemeente samenkomen om elkaar te vertellen wat ze te vertellen hebben. En dat is belangrijk. Waar anders staat de oproep voor het vrijwilligerswerk, de foto van de jubilaris, de aankondiging van de inspraakavond en de overlijdensadvertentie?
Uiteraard ook digitaal
De papieren weekkrant is slechts één van de producten. De redactie heeft de slag naar digitaal natuurlijk al lang gemaakt. Ook met dagelijks nieuws online en social media, E-papers en nieuwsmailings blijft iedereen op de hoogte van wat er in de leefomgeving speelt. Bij lokale nieuwssites verdubbelen in deze coronatijden de bezoekerscijfers. Ook hier blijkt de enorme behoefte aan een lokaal nieuwsmedium.
Financiële basis
Toch is het goed om te weten dat uitgevers met alleen hun digitale uitgaven onvoldoende geld kunnen verdienen om de nieuwsvoorziening voort te zetten. De financiële basis bestaat nu eenmaal uit het hoge bereik van de huis-aan-huisverspreiding. De good old papieren krant financiert dus ook alle digitale producten.
Lezers helpen mee
En daar zit op dit moment het urgente probleem. De overheidsregeling om salarissen door te betalen helpt enorm, maar de omzetten dalen zo fors dat ook de (hoge) druk- en verspreidkosten amper nog op te brengen zijn. Uitgevers vragen daarom om meer steun. Zo zijn er gelukkig steeds meer lezers die juist nu donateur of abonnee worden van hun lokale krant. Daarmee maken ze de krant minder afhankelijk van advertentie-inkomsten. Ook zijn er gemeenten die hulp bieden, bijvoorbeeld door meer advertenties af te nemen of een bijdrage in de verspreidkosten te doen.
Lokale krant bewijst juist nu zijn waarde
Dat is hartverwarmend, maar ook hard nodig. Want voor de lokale krant is geen alternatief. Als hij weg is, komt hij nooit meer terug. Wie vertelt er dan het verhaal achter die nieuw geopende nagelstudio? Hoe weten we dan wat de plaatselijke wethouder nu weer van plan is?
Door snel informatie te delen en lezers een hart onder de riem te steken, bewijst de lokale krant juist in deze crisistijd zijn waarde in de samenleving. Dat zal straks niet anders zijn; eerst als we samen weer zullen opkrabbelen en daarna als alles weer normaal is. Voor die binding is en blijft de lokale krant van groot belang. En wie dat niet inziet, is zelf een sufferdje.