GENEMUIDEN - Directeur Wycher Bakker van Eurom ziet het als ‘een gigantisch compliment’ dat hij onlangs tot ‘Ondernemer van het Jaar Regio Zwolle 2019’ werd benoemd. Maar dan vooral als compliment naar zijn bedrijf toe. “Week in week uit zijn we hier bezig met het merk Eurom en niet met het merk Wycher”, vertelt hij. “Het is dan ook een teamprestatie, waar we hopelijk als Eurom van profiteren, qua naamsbekendheid en het vertrouwen van onze klanten.”
Van persoonlijke borstklopperij wil de 35-jarige Genemuidenaar dan ook niets weten. Toen recent het liedje ‘We Are The Champions’ op de radio voorbijkwam, kreeg de volumeknop op kantoor en in het naastgelegen magazijn even een flinke zwieper. Maar verder was het al snel weer ‘business as usual’ bij het nuchter ingestelde familiebedrijf. Die business behelst seizoensproducten zoals reinigingsapparaten, tuingereedschap en -bewatering, aggregaten, klimaatbeheersing en binnen- en buitenverwarming. Eurom levert deze als zelf ontwikkelende groothandel aan winkels.
Consument
Bij de start van het bedrijf in 1974 richtte Eurom zich met name op de agrarische sector. “Bijvoorbeeld olie- of gaskanonnen waarmee stallen werden verwarmd”, noemt Bakker als voorbeeld. “Tegenwoordig hebben we ook elektrische varianten. We zitten qua producten nog steeds in dezelfde hoek, leveren ook nog steeds aan dealers, maar de eindgebruiker is steeds meer de consument geworden. De kennis van agrarische producten is hier nog wél steeds aanwezig. Dankzij deze aanwezige ervaring hebben we inmiddels vele professionele producten financieel bereikbaar kunnen maken voor de consument.”
Tien jaar geleden nam Wycher Bakker, na al enige jaren bij Eurom actief te zijn geweest, het roer over van zijn vader Jaap. In dat decennium werkte het team, dat nu rond de dertig medewerkers telt, hard aan het vergroten van de naamsbekendheid. “Het bedrijf stond er al goed voor”, kijkt Bakker terug. “Het personeel gaf alleen aan dat het weliswaar een mooi bedrijf is dat mooie producten maakt, maar dat niemand het weet. Daar zijn we actief op gaan sturen, door elke dag zo’n 5 offertes de deur uit te doen. Na een week belden we ze alle 25 na en stuurden ook weer een week lang nieuwe offertes. Dat leverde een best hoog slagingspercentage op, waardoor we nu een heel mooie en stabiele basis hebben. Tegenwoordig kom je echt steeds vaker Eurom-producten tegen, wat we ook terugzien in onze cijfers. Ook dat is een teamprestatie.”
Eurom heeft onlangs door middel van een enquête onder het personeel haar visie en missie ‘afgestoft’. Die laatste luidt nu: ‘Samen werken aan comfort voor iedereen’. “Onze oude missie ging over het volledig ontzorgen van de klant”, zegt Bakker. “Maar dat vind ik een heel breed containerbegrip geworden, dat tegenwoordig te veel wordt gebruikt. Onze missie is nu het creëren van comfort, door onderscheidende producten en een hoge dienstverlening te bieden. Comfort bij de werknemers vind ik ook heel belangrijk, door een fijne werkomgeving te creëren. Maar ook kwaliteit en respect naar leveranciers toe, waarbij we natuurlijk gerust intensief in gesprek gaan om dat comfort samen te creëren.”
Onder comfort verstaat Eurom ook het gemiddeld iedere twee weken ontwikkelen van een ‘noviteit’. “En dat gaat verder dan het veranderen van het productkleurtje”, zegt Bakker. “Het gaat bijvoorbeeld om een innovatief design of ‘added value’, zoals een product met een wifi-verbinding.” Als voorbeeld noemt de Genemuider ondernemer de infraroodverwarming op zijn kantoor. Het zijn witte, frameloze platen, die zowel horizontaal als verticaal kunnen worden geplaatst. Ze zijn via een app bedienbaar, hebben een externe thermostaatsensor en een instelbaar weekschema. “Die combinatie bestond nog niet, en zeker niet voor deze prijs”, aldus Bakker.
2020
Het nieuwe jaar 2020 ziet hij positief tegemoet, waarbij Eurom de aandacht extra richt op elektrische verwarmingen, airconditioning en onkruidverdelging zonder chemicaliën. “Verder willen we vooral goed blijven doen wat we al doen”, gaat de directeur verder. “Ons bedrijf bevindt zich momenteel in een comfortabele situatie. Daarbij is het niet een doel op zich om ieder jaar dubbele cijfers te draaien. Als we er voor zorgen dat we goede producten blijven ontwikkelen en onze afspraken blijven nakomen, dan hebben we vertrouwen in een positief 2020 samen.”